Pepp,motivation och mål.

Det här är något jag sällan tänker på, förutom just idag då jag måste fått nån knäpp.
Plötsligt fick jag för mig att försöka ta reda på vad det är som drar mig till gymmet och vad som motiverar mig till att stanna och vad jag har för mål...
 
Det jag kom fram till var bara att jag tycker det är kul att träna, jag har inget mål och motivationen ligger i att jag tycker att det är roligt och självklart är det roligare med sällskap än utan, men det fungerar ju att träna själv också, för många är det säkert viktigt att fixa en fysisk motivation/målbild alltså något man kan ta på och det kan man ju förstå, det är lättare när det finns ett klart och tydligt mål. ju tydligare målet är ju bättre är det.
 
ENLIGT MIG DEN BÄSTA PEPPVIDEON
 
Saker att tänka på när man sätter upp mål, en metod kallas för SMART och ser ut som följande:
  • Specifikt
  • Mätbart
  • Attraktivt
  • Realistiskt
  • Tidsbegränsat
Exempel: "Jag ska gå ner 4 kg innan det 17 mars"
Del mål tror jag är väldigt bra om man har ett störra mål som gäller över en längre period, små delmål kan man sätta upp för att få ett litet lyckorus varje gång man lyckas med ett, det kan vara sluta äta godis under vardagar, börja simma två dagar i veckan osv osv..
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0